1/23/2013

The house with pear curtains (Part 1), Parkano, Finland


Visited 6.12.2012 by jonahi & skkye. This place was quite weird because there were very old stuff like a bible, a hymnal and other books from the 1920s and at the same time a stack of computers in the other room. The windows of this house had beautiful shapes and decorations and the whole house looked somehow precious for me. A little dead bird on the floor of the cupboard was a pretty sad finding but old soda bottles with cartoon characters were fun just like a creepy skinny horse toy, too. I can't look the photo of the oven without seeing an odd face in it!

A letter which was laying on the table (this is only for our Finnish readers since it's too difficult to translate the oldish writing style to get the right atmosphere) :

Lyyli kiltti, minä tässä aikani kuluksi kirjoittelen nyt sinulle, kun muistelen sinua usein, vaikka on jäänyt nimipäiväkorttikin lähettämättä ja kun sinä olet lähettänyt minulle. Että tuhannet kiitokset niistä! No mitä sinulle nykyään kuuluu? Olemme aina sopineet hyvin yhteen. Onko sinulla vielä karjaa? Millä sinä jaksat taloutta hoitaa? Jumala antaa voimia. Minä olen sellainen sairaalloinen, että ei tiedä milloin kutsu kuuluu sinne toiselle puolelle. Olen koittanut rukoilla jumalaa, että ottaisi luokseen. Olekkos sinä turvallisella mielellä, että pääset täältä parempaan elämään! Muistan Ailiakin, monta kertaa oli minulla täällä hauskuutenani. Nyt olen ihan yksin kun toiset on töissä. Olen odottanut sinua tulevaksi meille, mutta ei vaan kuulu. Tiedän, ettet sieltä niin kerkiä. Kiitos siittä nimipäivästäsi kun näit niin paljon vaivaa meistä. Herra palkitkoon vaivasi. Kirjoita, jos on tilaisuutta siihen, ja jos kerkiät. En kai minäkään enää kauvoja aikoja tätä maailmaa katsele. Ole nyt turvallisella mielellä ja odotetaan aikaa jolloin pääsemme pois tästä kiusauksien maasta. Minä olen nyt täällä kotonani, toivoisin sinun nyt olevan täällä. Kai sinäkin monen murheen läpitte olet mennyt, mutta ole turvallisella mielellä kun olet uskossa. Jeesus pelastaa meirät synnin pauloista, jos hartaasti sitä uskomme ja luotamme siihen. Älä nyt kovasti sure, jollet tähän kerkiä vastaamaan. Ehkä vielä nähtäisiin toisemme näittenkin mäitten päällä ja ehkä sitten siellä toisella puolella. Toivotaan niin. Jos et muista osoitettani, niin:

Aili --- , Kp 4, --- Parkano

En tiedä oikein osoitteestasi. Kaippa se sinne tulee kun kirjoittaa Lapinnevan pysäkki. Ei kai meidän välillämme ole sopimista, mutta siittä kun on tullut paljon puhuttua maallisista, olisi pitänyt puhua taivaallisista.

For me this letter where lonely old lady says her last goodbye to her friend was very touching, it almost made me cry when I wrote it there. I think it's very sympathetic, too.

3 comments:

  1. vissiin Parkanossa paljon näitä kämppiä tyhjillään :D

    ReplyDelete
  2. + oli kyllä koskettava kirje jotenkin. Epätodellista että tälläisiä löytää jostakin, suoraan ku jostakin kirjasta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olihan siellä muutama joo! Ei taida olla mitään muuttovoittoseutua :D Kirje oli kyllä tosi liikuttava. Ja varsinkin ku sen kirjottaja on jo vaikka kuinka kauan sitten ollu vanha, niin ties mitä kaikkea seki on elämässään nähny.

      Delete